Direktlänk till inlägg 15 maj 2013

Min lille påg

Av Kristin - 15 maj 2013 09:55

Jag kan verkligen inte förstå att jag är mamma, jag blir så lycklig långt in i själen när jag tittar på min lille påg. Jag vill inte att han ska bli större, jag vill ha honom såhär liten alltid. Jag försöker verkligen ta tillvara på livet just nu. Jag vill bara stanna tiden nu!


Allt är naturligtvis inte en dans på rosor. Särskilt inte amningen, den är ett stort problem eftersom jag fått sår och ovanpå allt har vi fått svamp på bröst och i Antons mun. Dessutom känns det som att jag inte producerar tillräckligt med mjölk så att lilleman blir mätt. Därför har vi även tagit till mjölkersättning. Det har visserligen sina fördelar, Johan kan oxå ge mat och när vi är ute och det inte är väder för att hiva upp pattarna så passar det bra att kunna ge från flaska. Jag ammar därför ca 4-5 gånger per dag och det känns ändå bra att kunna ge honom den bröstmjölken. Jag vill amma och kämpar hårt för att få det att funka på en rimlig nivå. Men helt ärligt, jag hade hellre fött en unge till om jag sluppit att amma. Detta på grund av den smärta det orsakar, själva grejen med att amma är mysigt och man får ett visst band till sitt barn. Det är en sorg för mig om jag inte kan amma alls, trots smärta och obehag... Jag kämpar vidare...


Ja sen är livet som det är med bebis, med stundtals skrik, sen myser vi, sen äter vi, sen skiter han osv osv. Nä, det är inte glamoröst, men det är likförbannat mysigt och jag njuter i fulla drag även om jag inte ska sticka under stol med att det är rättså gött när Johan kommer hem och avlöser mig lite på kvällen.


Han är det sötaste, finaste och underbaraste man kan hitta. Jag har fått allt jag önskat mig och lite till.

 





 
 
Ingen bild

trixie

28 maj 2013 14:06

Jag kände mig hemsk som mamma när jag inte kunde amma Lukas. Eller jag kunde, men Lukas ville inte ta bröstet. Grät flera gånger för man kände sig dålig. Sen var där folk på amningsmottagningen som prata mig tillrätta att barnet mår precis lika bra av ersättning (med lite lögn för ett antal barn bygger inte samma starka imunförsvar som med bröstmjölk). Men dem flesta får det inte sämre av att få ersättning, Lukas klara sig bra om inte bättre. För man vet hur mycket dem får i sig, han va alltid mätt och belåten, nöjd inför natten och har också sovit varenda natt sen han föddes utan att behöva äta. Det där bandet mellan mor och barn får man ändå, bara av närheten när dem ligger i famnen. Enda skillnaden är flaskan.. Som en barnmorska sa till mig, amning ska inte ta en massa energi, det ska va en fin stund mellan mamma och barn. Det gjorde det på mig eftersom jag försökte kämpa och kämpa, pumpa och pumpa på bröst som inte stimulerades av barnets kontakt.. När jag la ner projektet fann jag också den energin som jag fattades innan. Det tog hårt på en och jag var bara trött och irriterad som mamma. Med ersättning fick vi en nöjd bebis och en nöjd mamma som slapp besvär och såg sin son njuta för fullt :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 8 april 2015 23:36

Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


   Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards