Alla inlägg under november 2009

Av Kristin - 27 november 2009 19:03

...ni som uppdaterar era bloggar för sällan. Då har jag ju inget roligt att läsa! Och fy skäms på er som inte bloggar alls. Ni måste ju roa mig lite bättre, hahahhah!!!

Nä, naturligtvis skämtar jag, inte om att jag inte har något kul att läsa för det har jag verkligen inte om ni inte bloggar,men ni ska inte skämmas förståss. Men det vet jag att ni inte gör bara för att jag säger det ändå, hihi!


Jaja, vad ska vi skriva om idag? Någon som har ett bra förslag?

Nu kom jag så klart på det! Ni vet att jag har världens bäst stallvärd/ägare?! Jo, det har jag verkligen. När jag står där och skämms för min busiga och ibland lite farliga unghäst, ja, då löser Anette och Jonas (antar han har ett litet finger med i det mesta, hihi) det så bra som det bara går. Jag vill ingen ska komma till skada, då vet jag inte vad jag hade gjort, tack och lov för att därför får hjälp med att lösa mina problem. Jag vet att det blir lite omständigare för många, särskilt för Anette som får gå en extra lång runda vid utsläpp. Men Anette, du snackade väl ändå om att du skulle ut och gå lite nu på vintern, hihi...! Se det spom bra motion på morgonen, hihi!

Det jag vill säga är att jag é tacksam, oerhört tacksam! Hoppas nu HS trivs lite bättre i denna hagen så allt lugnar sig lite... Jag vill att allt ska funka, jag vill inte gå runt och hela tiden tänka på hur han uppför sig eller inte uppför sig. Tyvärr kan jag inte alltid vara på plats när insläppet sker, men jag gör så gott jag kan...


Imorgon kommer Tanja, HS nya ryttare. Jag ska köra Calle och Tanja rida. Håller tummarna sjukt hårt för att det ska gå bra! Detta blir ju HS första vinter som han blir riden, antagligen lite nytt för honom. Han é ju inte så glad för starka kalla vindar, då biter det i skinnet och han blir sjövild. Nog för att jag gillar det, men det vore ju synd om han skulle kasta av Tanja... Attans vad jag hade skämts ögonen ur mig så... Snälla, håll tummarna allihopa för att det går bra! Kanske ska slänga på en martingal för säkerhets skull? Eller så ska jag inte klydda med sådant vi inte gjort innan.... Puh, inte lätt. Ska iaf släppa ihopa Calle och HS i paddocken imorgon så Hs får rasta sig lite, han kommer säkert busa som tusan. Kameran i hösta hugg med andra ord!


Nä, nu dax för postkodmiljonären, sen IDOL!!


Tack för mig!

//

Chisan


Av Kristin - 26 november 2009 10:36

Nu har jag bestämt mig, jag ska ha medryttare till min Hot Shot. Inte för att jag egentligen vill, men jag känner att jag måste. Måste och måste, men för min egen del måste jag nog. Nog för att jag hinner med mina hästar, men jag hinner ´å andra sidan inte med något annat.

Jag har haft två kvinnor som provat HS i veckan. Nu har jag bestämt mig. HS nya medryttare heter Tanja och har ridit i många år. HS verkade gilla henne från första stund, därav beslutade jag mig för henne. De "klickade" och Tanja förstod HS och såg honom för den han var.

Jag är helt övertygad om att detta kommer bli bra och att HS kommer bli mycket väl omhändertagen den dagen i veckan som jag inte är där.


Jag vet inte om jag kommer kunna hålla mig ifrån stallet iaf, men den dagen kan jag ju bara åka dit en stund, snacka med folk och slippa mockningen. På eftermiddagen kanske jag till och med kan hinna med hem och hus, vänner och släktingar, någon gång kanske jag kan hinna med mig själv en stund oxå...


Det va inget lätt beslut att ta. Det är alltid svårt att överlåta ansvaret på någon annan när det gäller ens guldklimp... Men för HS kanske det kan vara bra att inte bara ha mig på ryggen, han kan lära sig andra rutiner, eller låta bli att falla in i mina rutiner, lära sig nya saker, att göra samma sak med på ett annat vis osv. Jag tror inte det är fel för honom att få prova på detta. Jag själv kommer ju köra paddockpassen medand Tanja motionerar i skogen.

Ja, vi får helt enkelt prova en tid framöver och se hur det utvecklar sig...


HS på skogsrunda...

  


Var i Billinge igår och kikade på träningen. Denna gången behövde jag inte finnas till för lastträning. Lady gick snällt med Therés in i släpen, både på dit och på hemvägen!! Snacka om kul! Nu kan Åsa skippa asandet på grindar och ständigt oroa sig för om de ska komma i tid eller ej...

GRATTIS till er och hoppas det håller i sig!!


Men attans vad jag sitter och blir avundsjuk när jag ser alla träna! Hujedamej, det kliar i hela kroppen, jag vill, jag vill, jag vill!!! Ser verkligen fram emot när jag och HS kan sätta igång och träna på riktigt. Åhhh, jag vill hoppa NU!!


Här om dagen, närmare bestämt i måndags var jag och Johan och hälsade på vårt lilla hingstföl. Han har numera fått egen box, stor kille, har fått flytta ifrån moren. Han é verkligen fin, eller ja, han é ju föl så hans linjer stämmer väl inte alltid helt tillfredsställande. Inte för att Sune på något vis är krokbent utan för att alla föl inte ser riktigt kloka ut i kroppen över lag. Vinga och eländigt, men gudars vad de kan växa till sig och bli fina.

Sune blir nog svart, eller iaf väldigt, väldigt mörkbrun. Attans vad häftigt, svart é väl den enda färgen jag inte haft på häst tidigare.


Nu undra ni säkert varför jag skaffar ytterliggare häst om jag inte har tid med den jag redan har. Så enkelt é det inte. Jag försöker förbereda inför Sunes hemgång. Jag vill att allt ska fungera med nuvarande hästar så man kan få det att fungera bra även om vi utökar med en häst till, en bra grund för alla att stå på helt enkelt. Sune ska inte ridas, mest miljötränas och vara med på allt som går att vara med på. Det tar ju några år innan man kan börja rida in...


Shit, rida in Sune. Hur ska det gå. Med Quite Easy i blodet kan det gå vilt till, riktigt vilt till. Jag har ett sug efter att få klara all inridning själv, det hade verkligen varit häftigt. Ja, jag får nog ta en funderare på det helt enkelt, jag har ju några år på mig...

Han är verkligen duktig, accepterar att man lyfterbenen  och kratsar hovarna. Han kan ledas i grimma och han älskar att bli fnattad. Kan han bara vara så när man ska rida in så bör det inte bli några problem att göra det själv...


Sune med systeryster...

  


//

Chisan




Av Kristin - 26 november 2009 10:32

Tidigare hade jag helt missat denna filmen som Jeanette lagt in på sin Facebook. Jag bara måste lägga in den här, alla hästmänniskor borde se den, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Se filmen här!

Förstår inte hur han lyckas. Med den stilen hade jag inte suttit kvar en hel runda...


//

Chisan


Av Kristin - 25 november 2009 13:44

Ja igår visade Hot Shot att han faktiskt är unghäst på riktgt. Fram tills igår har han varit supersnäll att rida. Igår levde han jävel. Bockade, busade, sparkade och kunde inte vara stilla.

Förmodar och hoppas att det bara var vinden som ställde till det för oss igår. Hmm, ska han vara så halvvild under hela vintern? Jaja, det återstår att se...


Idag é jag trött, rikitigt trött, skulle verkligen behöva tandpetare för att hålla ögonen öppna. Ska hem en vända och vänta ut Johan, sen åker vi till stallet tillsammans. Fixar lite till pågarna sen lastning av liten Lady för att sen åka till Billinge för att se Therés träna.


Johan är numera vaccinerad, duktigt! Än så länge har han mått bra, endast lite öm i armen. Hoppas det förblir så!


Nåja, jag vet inte vad mer jag ska skriva, lite idétorka för tillfället. Ikväll ska jag iaf börja med muggsalvan som faktiskt anlände redan igår. Hoppas nu det hjälper. Kanske ska göra för och efterbilder, kul att se OM det nu fungerar...


Nä, tack för mig och mitt trista inlägg...

//

Chisan

Av Kristin - 24 november 2009 13:03

Veterinärer i uppror!

Av Stig Lindmark/TT 24 NOVEMBER 11.11

Förra veckan chockades ridsportvärlden när internationella förbundet, FEI, röstade igenom ett förslag om att tillåta smärtstillande medel. Nu reagerar ledande veterinärer med ett protestbrev till förbundet.

- Vi håller på att författa ett brev till FEI och det är veterinärer från hela världen som protesterar, berättar Peter Kallings för TT.


Veterinär Peter Kallings arbetar för Svenska ridsportförbundet med dopnings- och djurskyddsfrågor. Han trodde inte sina öron när han fick beskedet om att FEI röstat igenom ett förslag om att tillåta smärtstillande medel som fenylbutazon, flunixin och salicylsyra.


- Det är ologiskt, oacceptabelt, inkonsekvent... jag finner inte ord för beslutet, säger han upprört.


- På konferensen i Köpenhamn presenterades ett nytt antidopningsprogram, som bland annat Arne Ljungqvist varit med och arbetat fram, och som spontat applåderades av deltagarna. Lite senare röstar man igenom ett sent framlagt förslag från FEI:s ledning om att tillåta smärtstillande medel i internationella tävlingar.


Protestbrev Det senare beslutet har fått världens veterinärer att reagera.


- Jag kan säga att det pågår en febril mejlkonversation mellan några världens mest erkända hästveterinärer. Vi författar ett brev som ska skickas till förbundets ordförande Haya Al Bint Hussein där vi helt går emot beslutet.


Kallings har hela tiden arbetat för att helt förbjuda smärtstillande medel som fenylbutazon inom ridsporten. Inför VM 1990 i Stockholm enades man om en kompromiss, att sänka det då tillåtna värdet från fem mikrogram/ml till två, vilket sedan sänktes till noll.


Förvärrar skadan Efter FEI:s plötsliga regeländring tillåts hela åtta mikrogram/ml från årsskiftet.


- Det är en väsentlig skillnad och helt klart kommer det att ha effekt på halta hästar. Det är inte så vi vill bedriva vår hästsport, den ska vara ren och utan otillåtna medel. Hästar kan inte bestämma själva som en idrottare kan göra och man riskerar att förvärra en skada om man ger hästen ett smärtstillande medel.


Kallings är utsedd av FEI att sköta om dopningskontrollerna i Stockholm horse show kommande helg.


- Jag känner ingen vidare lust inför uppgiften om den nya regeln kvarstår nästa år. Då hoppar jag nog av. Men vi ska försöka ändra på detta, vi kommer att kämpa, säger Peter Kallings.

Av Kristin - 24 november 2009 10:07

I några år har lille Calle kört i Höörs hästtomtetåg. Det är en supermysig tradition, trots kyla och många moment så har det varit lika roligt varje gång. Förra året gick allt bra fram tills att någon jubelidiot drog av ett fyrverkeri från ett tak på torget. Alla, ja även Calle blev rädd och kallaballik utbröt bland hästarna. Ingen skadades men förtroendet för arrangörerna fick sig en regäl törn.


Idag läser jag på Ringsjöortens hemsida att tomtetåget uteblir just på grund av att säkerheten inte kan tillfredsställas.


"Ringsjöns ledning och Färs och Frosta Sparbank har försökt komma fram till en bra lösning kring arrangemanget. Tyvärr går det inte att lösa detta år."

 

Hur kan det vara möjligt att man inte kan komma överrens? Det är väldigt enkelt i mina ögon, låt bli att ställa till med ett fyrverkeri med smällare och skit. Det är väl trevligare med tomtetåget än med ett fyrverkari? Fyrverkeri kan banken ha till Nyår istället!


Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Lilla Höör borde bevara alla trevliga traditioner som får folk ut ur sina kojor. Sällan har jag skådat så mycket folk på Höörs torg än som just under julskyltningen och tomtetåget.


I år kanske jag får ta mig upp till fots istället. Kanske passa på att ta ett glas glögg och bara insupa all julstämning som går. Vet iofs inte om det blir en lika trevlig stund utan tomtetåget...


  


//

Chisan, lite lätt irriterad...


Av Kristin - 23 november 2009 09:49



Hot Shot har drabbats av mugg. Han är inte den enda hästen jag haft som fått mugg.

Mugg upptäcks genom:

  • Sårskorpor i karleden
  • Värme
  • Svullnad
  • Rodnad
  • Ömhet
  • Hälta

  • Det har aldså krypit in bakterier och orsakat dessa sårområden i karleden. Om man inte behandlar detta kan det leda till svårbehandlad Lymfangit. Lymfangiten kan sedan bli kronisk och hästen kan få sk elefantben.

    Jag provade med behandling med honung, men antagligen hade muggen tagit för mycket fäste redan innan. Veterinären trodde att antibiotikan Hot Shot fick för svullnad efter sår kunde verka på muggen oxå. I vänster bakben verkade det faktiskt lite, men i höger fortsätter problemen.

    Nu har jag kikat runt lite och bestämt mig för denna produkten:

      

    Jag har aldrig provat denna innan, men jag måste ge det en chans. Den verkar bra och lätt att använda, nu é ni snälla och håller tummarna för att denna hjälper! Jag vill verkligen inte att HS ska åka på lymfangit oxå. Nu é vi igång igen och så vill jag fortsätta...


    Här ser ni HS, underbara häst! Han fick visa upp sig i lördags i det fina vädret. Tror han hade lite träningsvärk sen den gågna veckan och var därför lite trögstartad. Men efter en stund gick han verkligen bra!

    Bilden hat Åsas dotter Therese tagit, för mig helt ovetandes. Men visst är bilden riktigt bra, tagen i helt rätt ögonblick, i helt rätt steg!

    Ja, jag har tjuvat bilden utan lov, men jag kunde inte låta bli Åsa...

      

    //

    Chisan



    Av Kristin - 20 november 2009 14:46

    Undrar om man blivit förvånad om man kom ut och såg detta, kolla filmen här!


    Frågan é om det var hans dagliga dopp eller om han faktiskt hamnat där av en olyckshändelse, han verkar ju inte helt ovan vid trappan där han tar sig upp, eller vad tycker ni?

    Presentation

    Fråga mig

    7 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
               
    1
    2 3
    4
    5 6 7 8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18 19 20
    21
    22
    23 24 25 26 27
    28
    29
    30
    <<< November 2009 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik


    Ovido - Quiz & Flashcards