Direktlänk till inlägg 22 oktober 2009

Vaccination mot svininfluensan

Av Kristin - 22 oktober 2009 08:59

Jag har haft en omröstning ang om man ska vaccinera sig mot svininfluensan eller ej. Jag har hela tiden varit motståndare till detta, men igårkväll ändrade jag mig.

Resultatet av min lilla omröstning blev:


Ska du vaccinera dig mot svininfluensan??
Ja  
30.8 %
Nej  
  61.5 %
Vet inte än  
  7.7 %



  

Då blir min följdfråga varför vill man inte vaccinera sig??

Jag har hela tiden tyckt att det är onödigt att vaccinera sig, man måste bli härdad och utsätta kroppen för att bygga upp ett egen försvar. Men ´å andra sidan vaccinerar jag mig utan att blinka där jag ska utomlands... Hur tänker jag då egentligen? Jag blev själv osäker och idiotförklarade mig själv för en stund. Varför vaccinera sig mot en massa sjukdomar som mestadels finns utomlands men inte vaccinera sig mot en sjukdom som finns hemma och som man kan bli regält sjuk av, kanske rent av få bestående men...


Jag vill gärna vifta bort det hära med svininfluensan, jag vill egentligen inte vaccinera mig och jag vill gärna tro att det inte är så farligt som media vill påstå. Men varför chansa? Jo, jag tror det hära vaccinet inte är riktigt genomtänkt, det har gått för fort. Man vet nog inte effekten av det. Först sa man att det krävdes flera vaccinationer för att få ett fullgott skydd, nu verkar det som det bara krävs en spruta eftersom det visst ger bättre skydd än man tidigare trott. Men hallå?! Borde det inte vara testat och klart redan innan vi massvaccinerar?!

Varför é det bara Sverige och Norge som massvaccinerar? Varför inte Danmark, Finland, Tyskand....?!?!

Dessutom innehåller vaccinet kvicksilver, hur bra é det? Nog för att det är i små mängder, men ändå. Det innehåller visst äggviteämne oxå, därmed utesluts de som är äggallergiker...


Några rön säger att nästa typ av influensa kommer slå ännu hårdare. De som är vaccinerade idag kan drabbas hårdare av den influensan än den nu aktuella svininfluensan. Blir vi på nytt vaccinerade då, eller man kan inte blanda vaccinen...?!


Trist bara att man kommer bli sjuk några dagar. Ingen som vaccinerat sig på jobb har kommit undan, alla har på något vis kännt av vaccinationen. Huvudvärk, feber, ledont... Hur kul låter det? Jag som, ta i trä, aldrig é sjuk och borta från jobb, ska jag nu behova sjuka mig pga detta? Men dessa biverkningarna kanske man får leva med helt enkelt, bättre det än en dödlig sjukdom...


Ja, vilket dilemma. Hmm, ja, jag vet egentligen inte, eller jo det vet jag kanske. Jag vill inte, men kommer göra det ändå, så enkelt é det för tillfället iaf.

Varför vaccinerar jag mig då? Jo, för att jag vill inte smitta andra i min omgivning. Jag tänker mest på andra än mig själv i detta läget. Jag får väl leva med biverkningarna, huvudvärk, ömmande arm, ledont. Ovanpå allt kan man dessutom drabbas av förlamningstillstånd sägs det.

Det vaccin som används idag är inte ordentligt testat, det är endast ett prototypvaccin som testats på 5000personer. Aldså, det vaccin vi använder oss av för massvaccinering har INTE testats ordentligt.


1976 var det ett enormt media-drev i USA om svininfluensan och man blåste upp det till orimliga proportioner och sa att det skulle bli en pandemi om inte alla vaccinerade sig. Många gjorde det. Efteråt stämde 4000 amerikaner läkemedelsföretagen p.ga de skadorna det orsakade. Skadorna var ofta neurologiska som i vissa fall ledde till förlamning. Mörkertalet för skadorna oklart.


De dokumenterade långtidseffekterna av vaccin inkluderar kroniska immunologiska och neurologiska sjukdomar som autism, hyperaktivitet, ADD, dyslexi, allergier, cancer och andra tillstånd vilka knappast existerade för 30 år sedan, innan massvaccinationsprogrammens tidevarv. Vaccin-komponenter innehåller kända cancerframkallande ämnen som thimersol, aluminiumphosphat, formaldehyd, etc.


En tysk studie fann samband mellan vaccinationer och 22 neurologiska tillstånd, inkluderande ADD (uppmärksamhetsstörning) och epilepsi. Dilemmat är att virus-elementet i vacciner kan överleva och mutera i den mänskliga kroppen under åratal, med okända konsekvenser.


Nu vänder vi på steken och ser det positiva istället med vaccinering. Vem vill drabbas av svininfluensan? Den bryter ut och ger symptom såsom slemhosta, ledvärk, frossa, feber, trötthet, kräkning och diareér, aptitlöshet... Denna specifika influensan sätter sig gärna på andningsorganen och kan därmed vara dödlig.

Jag är inte intresserad av att ligga sjuk i detta. Mamma har som vanligt ändrat min åsikt. Jag ska vacciner mig, men vill egentligen inte, men jag gör det. Många läkare vaccinerar sig, då bör nog även jag göra det.

Biverkningar såsom ADHD osv säger mamma även kan härledas från det att man lärde sig att rädda för tidigt födda barn, aldså i samma veva som man vaccinerade på 70-talet. Man kan aldså inte veta vilket det beror på.


I värsta fall kan 5miljoner Svenskar drabbas av svininfluensan, 0,4% dödlighet, aldså 4st på 1000, jag vill inte vara en av dem...


Ja, vad säger ni nu? Har någon ändrat sin åsikt eller de står fast vid sin tidigare åsikt?


Mitt råd idag är iaf att man bör vacciner sig, men den åsikten kan vara någon annan imorgon. Jag ska som sagt vaccinera mig, det beslutet kommer inte ändra sig under natten...




//

Chisan

 
 
Ingen bild

me

22 oktober 2009 19:13

Då får du sluta äta fisk, för vaccsinet innehåller inte mer kvicksilver än en portion fisk. kram mamma

 
Åsa

Åsa

22 oktober 2009 21:14

Jag tänker INTE vaccinera mej och jag tycker att argumentet att man ska vaccinera sej för att undvika att smitta andra är ganska bakvänt. Om jag låter bli att vaccinera mej och sen blir sjuk och i min tur smittar någon annan så måste det ju vara en person som inte heller vaccinerat sej, och varför ska jag vaccinera mej för att andra ska slippa?

Dessutom så tror jag inte en sekund att svininfluensan skulle vara dödligare än någon annan influensa. Om många fler blir smittade så blir det självklart fler dödsfall bland de som tillhör riskgrupperna, men risken att dö om man får influensan ökar inte för varje enskild person. Risken att bli smittad är ju givetvis större när en influensa brer ut sej som tydligen svininfluensan gör, men svininfluensan i sej är inte mer dödlig än vilken influensa som helst. Och jag tar hellre risken att bli sjuk ett par veckor i influensa än utsätter mej för ett osäkert vaccin som ingen egentligen vet om det ens gör någon vidare nytta och vilka biverkningar man riskerar. Jag överlevde en djävulsk influensa i vintras och jag är inte rädd att jag ska bli sjukare än så om jag drabbas av svininfluensa och jag tänker inte ligga hemma i en "miniinfluensa" orsakad av vaccinet när det inte alls är säkert att jag ens blir smittad av svininfluensa.

Men det där med ADHD orsakad av vaccin har jag aldrig hört talas om och då har jag ändå läst en väldig massa om adhd. Däremot är adhd ärftligt, och det talar ju inte precis för att det skulle bero på något vaccin. Adhd är inte en sjukdom utan en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Jag påstår däremot inte att jag är tvärsäker på att jag inte kommer ändra mej ang vaccinering, det beror helt på vad som händer längre fram. Men just nu är jag säker på min sak i alla fall.

http://dotse.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kristin

22 oktober 2009 22:36

Detta med adhs osv uppkom under 70-talet, dvs samtidigt som det börjades med massvaccinationer mot influensa, men som jag skrev, man vet inte om det hänger samman med vaccinet eller om det handlar om att man började lära sig rädda fler förtidigt födda barn till livet... Man vet aldså inte, men man kan se en koppling mellan vaccin och adhd...

Att jag vill undvika smitta andra hänger samman med att jag har tex både min farmor, farfar och mormor i livet. Jag blir först vaccinerad eftersom jag är prioritet ett, dels som vårdpersonal och dels som astmatiker. Med andra ord vill jag undvika att smitta andra innan de hunnit bli vaccinerade. Dagligen jobbar jag med svårt sjuka människor, jag vill inte riskera att smitta dem heller, samtidigt vill jag såklart inte bli sjuk själv.

Just denna influensan KAN te sig allvarligare då den sätter sig mer aggressivt på lungorna och andningsorganen. Just för tillfället ligger en man i 40-årsåldern svårt sjuk i Lund, i respirator pga av svininfluensan.

Jag é som sagt inte heller glad för det hära med vaccinationen, men jag tror inte att jag vågar chansa. Jag ligger hellre sjuk några få dagar än blir dödssjuk... Jag som astmatiker bör nog passa mig lite extra noga...

Ja jisses vilka diskussioner. Intressant tycker jag. Man måste få höra varandras åsikter, man får så olik information från alla håll, man vet knappt ut eller in till slut.

 
Ingen bild

Åsa

22 oktober 2009 23:09

Äh, den enda skillnaden är att nu får vi höra på nyheterna att en (en!) person ligger svårt sjuk av svininfluensa i Skåne. Det fanns säkert någon förra vintern som låg lika svårt sjuk av influensa, men då hette det inte SVININFLUENSA. Det händer att helt vanliga friska människor insjuknar och dör hastigt i andra konstiga sjukdomar (som man inte i sin vildaste fantasi kan föreställa sej ska hända) men det är inget som vi andra får höra om i media så nu upplever man det som att det är något oerhört unikt som händer i och med att folk blir allvarligt sjuka och t o m dör i svininfluensa.

Men om det är så att du får chansen att vaccinera dej så pass långt före alla andra så att det verkligen minskar risken att du smittar dina äldre släktingar så låter det ju vettigt att vaccinera sej. Men om det bara handlar om några få veckor så hade jag hellre hållt mej borta från mina gamla släktingar än vaccinerat mej. Men sen är det ju så att du åker runt bland en massa människor som säkert är mer mottagliga för smitta än de flesta andra, och då är ju risken plötsligt mycket större att du blir smittad och det kan ju också vara en bra anledning till att vaccinera dej :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 8 april 2015 23:36

Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


   Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards