Direktlänk till inlägg 9 augusti 2011

Auschwitz - dödslägret.

Av Kristin - 9 augusti 2011 08:37

Vi började dagen tidigt för att hinna med att gå runt i både arbetslägret och dödslägret. Efter flera timmar i arbetslägret var man trött, ont i fötterna och magen va sugen på lite lunch. Dessutom blir man naturligtvis aldeles trött och matt i kroppen av alla intryck. Men det är inte läge att gnälla, man kommer på sig själv, hur kan man ens tänka tanken på att gnälla om skoskav när jag går omkring och läser om så många människors hemska öde. Vad är mitt skoskav i jämförelse...? Dessutom kunde jag kika upp på hotellet emellan och byta skor, vad gnällde jag över egentligen...?


Nu ska jag försöka ta er på en liten runda genom Auschwitz 2, dödslägret, Auschwitz Birkenau. Området är obeskrivligt stort och det planerades bli ännu större enligt ritningar man funnit från år 1941. Enligt ritningarna som Himmler var med att planera så innefattades det 600 nya baracker som kunde ta emot slavarbetande judar. Endast 300 av dessa hanns med att byggas. Från början var området Polska arméns, där de hade sina baracker. Detta området occuperades av tyskarna och startades upp 1940.


I slutet av kriget 1945 befann sig ca 135.000 fångar i Auschwitz 1,2 & 3 samtidigt. Uppsala kommun har idag 140.000 invånare... Som jag nämde i det tidigare inlägget så vet man aldså inte hur många som mördats i Auschwitz, inte heller hur många som mördats via gasning i Birkenau.



Rudolf Höss.

På Himmlers order transformerade Höss Auschwitz till förintelseläger 1941 och lät installera gaskamrar och krematorier. Höss fann att gasning med kolmonoxid var ineffektivt och introducerade i stället Zyklon B. Den första experimentella gasningen ägde rum i september 1941 på initiativ av Karl Fritzsch, Höss ställföreträdare, och offren var då sovjetiska krigsfångar. 1942 inleddes den systematiska dödsapparaten i Auschwitz, som krävde åtminstone en miljon liv, troligen över två miljoner.


1947 fann man Höss arbeta som lantbrukare. Efter hans rättegång togs Höss tillbaka till Auschwitz där han sedan hängdes. Pålen där han hängdes finns ännu kvar att se.

  

Här har vi entrén till dödslägret, ni kan skymta tågrälsen, det var här igenom alla fångarna kom via proppfulla tågvagnar...

 

Fotot nedan är taget från byggnaden ni ser ovan. Det var här de högsta cheferna satt och hade span utöver hela området. Det var bland annat härifrån de övade på sitt prickskytte på oskyldiga arbetande fångar...


 

Fångarna fördes antingen direkt ner i gaskammaren, eller så valdes de ut som arbetskraft. På bilden här ser ni unga friska och välbyggda män. De har nyss fått överlämna alla sina tillhörigheter, rakat av sitt hår och duschat i iskallt vatten. Vem vet hur många minusgrader det är utomhus dit de snart ska skickas för att arbeta i tunna fångkläder. Tatueringar gjordes på underarmarna, alla namn försvann, istället hette de nu vad numret va på armen.

Pga av tatueringarna som genomfördes under andra världskriget har tyskarna sedan valt att inte ha personnummer...

 

 


Man ansåg att alla judar var ohyrabärare, därför ångades deras kläder i dessa "ugnarna". Fångarna fick aldrig se sina egna kläder igen.  

Detta är vad som finns kvar av gaskammaren. Nazisterna gjorde allt för att röja spåren efter sig.

     

En burk Zyklon B med tillverkaren Degesch' stolta varumärke på. Företaget finns fortfarande kvar och heter numera Detia-Degesch GmbH och tillverkar olika bekämpningsmedel. Så nu vet läsaren vart han skall vända sig om han vill ha effektiva medel mot "ohyra". För mig är det ofattbart att företaget överhuvudtaget finns kvar. Personligen skulle jag aldrig köpa något från detta företag — de är i mina ögon utskämda för all framtid!
 


I den övre delen av lägret fanns en skogsdunge. Dungen känndes konstig, varför fanns just här träd och inte någon annanstans på hela fältet? Det visade sig vara där många fångar fick sitta i väntan på att gaskammaren skulle bli ledig. Alla var hungriga och rädda vilket de skulle ha all anledning att vara...

 

En ihjälgasad människa hämtas ur gaskammaren...  

...och dumpas sedan här tillsammans med många, många andra.

 


Nedan ser vi vad som till en början var häststallar. Då de byggnaderna som först var avsedda för människor blev fulla så började man fylla även stallarna. Dessa var inte isolerade och hade endast en liten kamin i mitteln som inte räckte till för att värma upp hela byggnaden å vintern. Ser ni änden på lägret? Nä, det kan jag lova er att ni inte gör... "skogen/dungen" längst upp till vä, det var familjerna fick sitta och vänta på sin tur att komma till gaskammaren. Lite längre till höger (mitt i bild längst bort), där fanns ytterliggare fält där det planerades utbyggnad av lägret... Det ni ser på denna bilden är uppskattningsvis 1/4 av hela lägret.

 

Barackerna (både de som var avsedda för människor och även stallarna) var inredda med våningssängar. Till en början skulle man ligga 2-3 personer i varje säng, oftast låg man 10-12 personer i varje säng...

 


Här nedan ser ni toaletterna. Ett avskilt hus inrett endast med hål i en planka.

 


På denna bilden kan man se fångarna gräva den vallgrav som fanns längst bort i lägret.... Det är inga starka friska män som gräver, det är utmärglade och hungriga män som gör så gott de kan... Observera fångvakterna som står runt om...
 

Här ser ni den färdiga vallgraven... I det ögonblick man står där, en så välgjord vallgrav, man kan nästan se fångarna framför sig när man för en sekund stannar upp och ser längst med vallgraven...

  Bestick och andra småföremål som man hittade vid en utgrävning...

  Bilder och åter bilder. Men denna gången inga typiska fångbilder, denna gången visades privata bilder på de som inte överlevde och vilket deras öde var... Vissa visste man inte vad ödet var utan förblev bara saknade...

 

Ännu fler bilder...

 

Ska se om jag inte kan få ihopa något om Auschwitz 3 trots att vi aldrig var där och besökte fabriken.


//

Chisan


 
 
Ingen bild

Trixie

11 augusti 2011 09:16

Fyy, usch, blää...

Fick dem aldrig mat? Hemska bilder på människorna!

 
Ingen bild

Kristin

11 augusti 2011 09:58

Jo, de fick mat, men bara hälften av vad en vuxen människa ska ha om dagen (ca 900kalorier/dag)...

 
Ingen bild

Lina

12 augusti 2011 10:55

Vet inte vad jag ska säga... Usch!

Va med K2 i tisdags och han är helt säker på att du har varit där innan.. men jag får inte det intrycket när du skriver!
Kram

 
Ingen bild

Kristin

12 augusti 2011 12:04

Ja Lina, jag har varit där en gång tidigare (2006 tror jag att det va). Men detta är ett ställe man inte kan besöka för många gånger. Det är nya intryck varje gång. Eftersom hjärnan har så svårt att förstå det så kan det vara bra att åka dit mer än en gång...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 8 april 2015 23:36

Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


   Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards