Direktlänk till inlägg 15 december 2009

Dagens tragiska sjukvård.

Av Kristin - 15 december 2009 11:37

Jag funderar på hur man kommer att se på behandlingarna och resultaten i dagens sjukvård om 500 år? Kommer dessa framtida friska människor hänföras och reagera med skräck över hur det går till idag år 2009?
Vi ser med skräckblandad förstjusning på hur man använde besvärjelser och olika drycker som medicin, ofta var bön en enorm vårdsatsning. Den riktigt avancerade vården hade åderlåtning och iglar som vård, även lite nergrävda krus med spik och urin som preventiv vård (skydd mot häxors förbannelser). Kunskapen om blindtarmsoperationer försvann ca 1000 år före Kristus då Grekernas gamla läkekunskap gick i glömska…


Kommer det att låta så här om oss och dagens vård om 500år?


De sprutade in gift, riktigt farligt gift i människorna i hopp om att giftet skulle döda sjukdomen före patienten !
(cellgiftsbehandling)


De använde radioaktivitet som botemedel!!! Jösses, vilka barbarer! De strålade de sjuka och hoppades att radioaktiviteten skulle rädda patienten!

(strålning av cancer)

 

Antibiotika skrevs ut i sådan mängder även mot virus att det slutade med att bakterierna blev antibiotika-resistenta, detta slarv skapade den stora bakteriedöden då miljoner människor dog år 2132. Nu vet vi bättre!

 

De hade INGEN aning om preventiv vård på 2010-talet! Man hade tilloch med vårdinstanser som kallades Primärvård och de var ökända för att inte klara av att hitta rätt diagnos! Det som är så viktigt system, håll folk friska med preventiv friskvård (så slipper man sjukvård), det är ju ett så enkelt tankesätt!

Ibland, detta är helt otroligt, lyssna på detta, ibland så tog man bort hela organ om de stackars människorna hade något som kallades för cancer, tänk, de tog bort en hel lunga, eller bröst, eller en bit av huden!
Jösses så enkelt det är att bara skicka in lite nano-robotar som håller kroppen i perfekt skick och underbar trim!
Att de inte gjorde det på den tiden?

 

Hujedamej, jag får rysningar. Jag är helt övertygad om att allt vi gör idag kommer vara uråldrigt och stendumt om man ser det med framtidens människors ögon, precis så som vi ser på stenåldern, för inte tycker vi deras sätt att leva och bota är särskilt intelligent?? Vi tycker att vi lever i framtiden, med modern teknik och goda forskningsresultat, men vad tyckte inte folket på stenåldern, förmodligen samma som vi tycker idag...


//

Chisan

 
 
Ingen bild

K:3

16 december 2009 22:47

Man försökte också att utrota en hel det svåra sjukdommar med uråldriga vacciner. detta hade förödande konsekvenser på människans utveckling efter ett par hundra år..! ;) Eller vad tror du?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 8 april 2015 23:36

Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


   Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards