Direktlänk till inlägg 9 mars 2011

Operation näsmussla!

Av Kristin - 9 mars 2011 16:26

Igår va det så dax, den operatin jag bävat för under sisådär 1½ månad. Jag tog mamma (och Kjelle) med mig. På morgonen var jag ganska lugn trots allt, men mamma tyckte ändå att jag skulle pilla i mig en stesolid. Sagt och gjort, in med pillan och sen tog det fart mot Lund. Märkte egentligen inte av pillan i början, men när jag väl var inne hos läkaren som skulle utför ingreppet så kom det en och annan groda från min mun. Hon trodde nog inte att jag va riktigt vettig. Haha, men jag hade ingen panik iaf.

     


Det började med att de petade upp suddar med bedövningsmedel, fick vänta 10 minuter sen va det dax att byta dessa mot nya och sen vänta en liten stund till. Jag va inte ensam om detta ingrepp, det satt ytterliggare 5-6 stackare med likadana suddar stickandes ur näsa. Vi småskrattade lite åt varann i väntrummet. Det ser onekligen lite kul ut...


Sen var det så dax att lägga sig på britsen. Puh, nu blev jag allt lite stel i kroppen. Men mamma höll mig hårt i händerna och läkaren snackade nån pappakalja. Först plockades långa nålen fram, den som skulle bedöva ännu mer. Den kändes kan jag säga. Tårarna sprutade, inte för att jag bölade utan för att alla tårkanalerna uppenbarkligen är jävligt sammankopplade med näsan. AAAAJJJJ! Ingen skön känsla, men det va snabbt övergående. Snabbt där på plockades pinnen som såg ut som en founduepinne fram. Denna körde hon sedan upp i näsan och brände under en kort stund bort det så kallade näsmusslorna. 7 sekunder i varje näsa. Ahhh, ingen skön känsla det heller, men som sagt, det gick fort och smärtan avtog fort tack och lov!


Men nya suddar i näsan fick jag sedan gå hem. Elle gå hem och gå hem, jag fick lämna stället och bege mig till apoteket. Vi valde att köra till Eslöv. Antibiotika och alvedon skulle inhandlas. Nu hade jag även fått order om att införskaffa mig en nässköljare!! Uhh, fy fan! Jag har blivit rekommenderad tidigare att använda en sådan, men jag har alltid tyckt att det verkar lite halvknäppt! Men jag köpte en iaf.


Väl hemma insåg jag hur trött jag va. Slockande fort i soffan och sov några oroliga timmar. Fick INTE luft genom näsan. Oerhört obehagligt, frustrerande och jävligt jobbigt. Natten ska vi inte snacka om, jag sov inte bra, vaknade ständigt av att munnen va aldeles torr och livet kändes jävligt jobbigt! Jag ångrade ingreppet många gånger under natten, men trots att jag har nässpray i väskan så lyckades jag undvika denna. Väldigt ovanligt för att vara mig, men jag fixade iaf första natten.


Jag gick till jobb idag trot att jag knappt sovit alls inatt. Men kl 14.30 gav jag upp och åkte hem. Näsan täppt hela dagen, asjobbigt. Men sen kom jag på den dära jävla nässköljaren, jag kanske skulle ge den en chans. Enl läkaren ska ju denna användas flera gånger om dagen! Sagt och gjort, jag drog upp regält med koksalt och började spola ur näsa och bihålor. Ja det låter grose, men herregud, nu kan jag ju faktiskt andas lite bättre!! Det är en befrielse, BÅDA näsborrarna funkar i skrivnde stund! Ni kan inte fatta vilken lättnad detta är, det är himmelriket för mig just nu!!

  


Nu hoppas jag att jag kan fortsätta hålla fritt blås i näsan! Imorgon ringer en sköterska från Lund för att kolla läget med mig. Om jag inte får sova inatt heller så lä hon få sig en regäl blåsning!! Hoppas för hennes skull att jag får sova inatt...


Till alla er som är fast i nässpraysträsket, till alla er som vid en enkel förkylning tar till nassray - LÅT BLI DETTA GIFT! På bara en vecka kan ni vara beroende!

Ja, jag vet, nu skriver jag "skit" om en produkt, men ärligt, det skiter jag i! Otrivin har förstört min näsa och om jag bott i USA så skulle jag stämt skiten ur dem flera gånger om!  



Eftersom jag har fat ett sånt extremt otrivinmissbruk så antar man att jag kommer få göra detta ingreppet ytterliggare en gång. Med tanke på bra jag andas just nu så gör jag med glädje sammaingrepp igen om jag får chansen att slippa otrivinen i framtiden. Det är både dyrt, krävande och ett intensivt planerande när man är nässpraysberoende. Kan jag slippa undan skiten nu så lär ingen vara gladare än mig!

Nu hoppas jag att det inte blir några bakslag. Imorgon kanske jag till och med rider en snutt om vädret tillåter.


Igår och idag har jag inte besökt stallet. Tack vare underbara Annette så jag jag "sluppit" stallet, jag har fått tid att ta ahnd om mig och min näsa. Men imorgon måste jag stilla min hästabstinens som kommit över mig nu när jag åter faktiskt kan andas lite! Hoppas bara inte dessa fria luftvägar är tillfälliga!!


Tack för mig!

Chisan


 
 
Ingen bild

me

10 mars 2011 08:42

Nu har du kommit så här långt. Bra jobbat gumman. Tänk om flimmerhåren också får en chans att hjälpa till att läka slemhinnorna? Men det är klart då måste man sluta och röka, hm, lite svårare kanske....
Kram mammma

Kristin

10 mars 2011 08:54

Ja, det é lite knivigare med den saken. Kanske en dag...

 
Ingen bild

Rebecca

1 augusti 2011 13:52

Tack för din beskrivning av operationen, nu vet jag vad som väntar mig. Ser fram emot att kunna andas fritt. Jag har haft mina besvär i minst 25 år och inte förrän nu när jag fick en annan läkare har jag blivit erbjuden en operation (visste inte ens att det fanns näsmusslor :)) Hoppas allt är bra med dig!
Hälsningar Rebecca

 
Camila

Camila

5 februari 2013 16:12

Hej gjort precis samma operation igår!
Känns som man åkt på en dunder förkylning i detta nu! :O som tur att man har en snäll mamma som hämtade ut nässprayen till mig som jag behövde.
Hur mådde du efter din operation, var det som att du var förkyld?
Funderar starkt på att ringa min läkare i morgon för att höra om det är normalt att det ska vara såhär.
+ jag hade en mördande huvudvärk, var så jävla skönt att få ut dom där förbaskade tampongerna ut ur näsan! Längtar så tills jag kan andas normalt!
Men det känns skönt att ha gjort bort operationen efter att den blev uppskjuten i januari. Snart åker halsmandlarna!

http://millastenersen.blogg.se

 
Kajsa

Kajsa

7 februari 2013 16:02

Hej!
Jag har precis gjort exakt samma operation idag! Sitter med de jobbiga tussarna i näsan just nu och längtar tills jag kan ta ut de... Men blödde du något ur näsan? Jag har gjort det nästan hela tiden sen jag kom hem...

http://kaiisa.blogg.se

 
Memmy

Memmy

19 augusti 2013 14:41

Hur har det gått med din nästäppa efter operationen?

Har blivit erbjuden samma typ av operation och man undrar ju om den är värd att genomgå :)

http://www.mammatipsar.se

 
Ingen bild

Peter

5 oktober 2013 09:02

Jag gemonförde min operation i förrgår och själva ingreppet var enligt mig helt smärtfritt. Jag kände inte heller av någon nästäppa förens igår, alltså dagen efter operationen. Nu två dagar senare är det helt och helvete täppt och jag har sovit typ 1,5 timme inatt. Känns helt åt helvetet att inte få snyta sig utan dra in hela tiden.. Hur länge hade ni så här?

 
anonym

anonym

21 september 2017 16:06

Intressant att läsa era erfarenheter! Jag ska göra samma operation ganska snart. Verkar som nästäppa är att vänta sig i början. Uppdatera gärna hur ni kände senare om det gav effekt och så? !
/Anonym

http://-

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 8 april 2015 23:36

Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


   Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards