Alla inlägg den 30 januari 2013

Av Kristin - 30 januari 2013 08:49

Jag har märkt av en trötthet som jag inte riktigt känner igen. Efter en kortare sträcka med Fluff (Tinas jättehund) i snön så blir jag sittandes aldeles halvapatisk. Energin liksom bara rinner av en och sen är det helt omöjligt att samla ny energi samma dag.


Såhär ser det i alla fall ut inne i magen för tillfället. Halsbrännan är dessutom djävulsk vissa dagar, men det é väl bara till att gilla läget eftersom det blir allt mindre plats i magen och därmed mer halsbränna för min del.

Gravid vecka 31

Bebisen

Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.

Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud.

Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för "vita" bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.

------------------------------------------------------------------------------------------

Nu börjar nedräkningen på riktigt, 58 dagar kvar till beräknad förlossning. Det är verkligen inte långt kvar nu. Håll i hatten.

Det mesta i sakväg börjar falla på plats. Nu har Bebyskyddet inhandlats och spjälsängen anlände i helgen. Förutom att grovköket ska byggas om så börjar jag känna mig redo. Men när jag nu insåg att det var 58 dagar kvar så blev jag allt lite stressad med tanke på grovköket. Jag vill verkligen inte komma hem med en nyfödd och stövla rakt in i en byggröra. NEJ TACK! Får nog jaga på gubben min, såhär kan vi inte ha det...


Tack och hej!





Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards