Alla inlägg den 21 februari 2010

Av Kristin - 21 februari 2010 10:33

Här kommer dagens bästa tips! Mammas kommentar på mitt förra inlägg måste jag bara publicera här:


Alla vet väl att på Apoteket kan man ha ett konto, så när man handlar medicin så betalar man bara 170 kr /mån utan ränta, tills man kommit upp i de antal kronor som är självkostnadspris, tror det är 1 800 kr.
Om alla som köper på recept hade handlat på kont så hade Apoteket tvingas återgå till 7-kronan (= all medicin, på recept, oavsett hur mycket man handlar kostar bara 7 kr, så var det förr). Men om alla handlar sin medicin kontant så kommer aldrig 7-kronan tillbaka, så gott folk handla på konto, utan ränta, så får alla billigare mediciner. Kram mamma

 

Tack mamma för tipset. Jag trodde man hade konto bara för att slippa betala allt på en gång, men det har visst större betydelse än så, nice!

Av Kristin - 21 februari 2010 09:29

Jag känner mig som en riktig stamkund på lasarettet i Lund. Nu har jag varit där IGEN! Jag é så förbannat trött på det. Jag har frikort precis som alla andra gamlingar. På en månad har jag besökt blocket hela 4 gånger! Akuten, ögonkliniken, allergikliniken och senaste resan dit gick till käkkirurgen. Underbart.

Jag kör dit en fredagsmorgon, sitter och kör i mitt egna lilla töcken. Kommer närmre Lund, känner hur stressen stiger, cyklister och gående varvas med bussar som absolut inte tar hänsyn. Jag försöker hitta en bra väg för att undvika döda vinklar, jag vill inte uppleva någon olycka där jag kör över en stressad cyklist som tror sig äga vägarna. Hatar att köra i Lund...

Jag kommer in på lasarettsområdet, att leta parkering hör till vanligheterna, aldrig är det riktigt enkelt att hitta en plats att ställa ifrån sig bilen. I Lund ska man inte köra, man ska gå, cykla, ta bussen eller tåget. Jag kör bil och känner mig som outsider. Hittar till slut en ledig plats, men sen är det typ 300m till närmsta billjettautomat. 8:-/timmen kostar det. Man får alltid lägga på extra pengar då man aldrig vet hur lång tid man ska behöva sitta och vänta, trots att man har en exakt tid. Jag har tid kl 9.40, inte 9.55 Varför är min tid mindre värd än läkarnas eller sjuksköterskornas? Bara för att jag har en tid hos läkaren betyder inte det att jag har hela jävla dagen på mig och inte har annat för mig. Jag har oxå ett jobb att sköta, precis som läkarna! Hänsyn? Nä, det finns helt enkelt inte i Lund, inte på vägarna och inte i väntrummen, jag tröttnar!


Jag har frikort, med andra ord har jag betalat 900+600:- för olika läkartider, ovanpå detta har jag lagt på parkeringsavgift för över 300:-... Man måste vara jävligt frisk för att orientera sig i de olika reglerna och för att orka sitta och vänta, dessutom måste man ha en budget som tillåter att man har råd med 1800:- i läkaravgifter, parkering, bensin osv. Än har jag inte hämtat ut medicinerna, vill inte tänka på vad det kommer kosta... Än har jag heller inte betalat för min obefintliga tand. Röntgen kostar 800:-, läkarbesök+undersökning 420:-, inplantat 7.800:-, dessutom ska min ordinarie tandläkare göra en krona på inplantatet, den summan vet jag inte än, men jag ska nog räkna med ca8000:- för den. Jag lär bli fattig... Inte konstigt om jag snart blir bitter.


Jaha ja, då har jag fått kräka av mig lite. Men min helg har varit bra iaf. Jag är sjukt trött på snön, men vem är inte det vid detta laget? Men jag har bestämt mig för att försöka ignorera och inte reta upp min på det, det tjänar ingeting till. Istället försöker jag ha roligt, att skratta åt eländet när jag och Åsa köra fast med lånad fyrhjuling. Igår förmiddag körde Åsa fast med volvon i djurparken och då bestämde jag mig för att istället låna fyrhjuling och köra Åsa runt parken så hon kunde sätta upp lapparna som skulle vara till en tävling för besökande familjer. Jag körde, Åsa satt bakom Det va kallt och trillade tung blöt snö från träden, det kylde ner min ömmande kind, men Åsa löste det med att med sin vänstra arm hålla på min hårda och ömmande kind. Måste verkligen sett roligt ut, men goa skratt blev det definitivt!

Lapparna kom upp som planerat, uppdraget utfört med god precition! Vi planerade att ta genvägen hem, inte smart! Körde på stigen hem, massor med snö och inte plogat sen första snön kom för flera månader sen. Jag bestämde mig för att det skulle gå vilket det gjorde, NÄSTAN hela vägen fram. ca 150m innan vi var ute på vägen igen så stannade skiten, hjulen bara snurrade. Hjulingen hade helt enkelt fått för mycket snö under sig och vi hade kört regält fast... Vi grävde och grävde, Åsa puttade och jag juckade febrilt för att få oss loss. Till slut fick det! Jag körde, vägrade stanna, jag kom sååååå nära vägen, bara 2dm kvar, men då körde jag fast igen. Åsa pulsade ifatt mig i den djupa snön, trött men vid ganska gott mod. Jag kunde inte låta bli att skratta. Det é så typiskt oss, ta genvägen, smart, mycket smart! Till slut kom Jonas till vår undsättning och vi kunde pusta ut, vi va äntligen hemma igen. Uppdtraget utfört, slutet gott allting gott... Visst é det härligt med snö och vinter!!


/

Chisan






Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards