Direktlänk till inlägg 4 februari 2010

Makaronilåda...

Av Kristin - 4 februari 2010 08:21

Veckan tickar på i en rasande fart. Veckan har minst sagt varit annorlunda, har ju haft Jessicas sällskap nästan varje dag, varför kan jag berätta en annan dag för er som inte vet...

Urk, körde med fiskabilen imorse till jobb, behöver den i ett ärende i eftermiddag. Attans vad den osar, undrar hur den ska lukta fram på vår och sommarkanten när värmen kommer, hujedamej, inget roligt ens för min näsa som nästan inte luktar någonting. Men men, den ska få tjänstgöra ikväll, den får dra lite och har väl fungerande bromsar vilket känns ganska viktigt när vädret är som det är.


Igår blev det makaronilåda. Johan och jag vidgar våra matvyer lite, försöker planera och rent av veckohandla. Därför blev det makaronilåda igår, kanske inte särskilt exotiskt och fantasin flödade inte supermycket, men det va gott och vi kommer definitivt göra det igen (nä, vi har aldrig gjort makaronilåda tillsammans tidigare). Dessutom va det otroligt snabblagat...


Här kommer därför dagens mattips:

Ingridienser till makaronilåda:


Makaronilåda
4 dl  makaroner, kokas
1 st  gul lök(ar), hackas
200 gram  rökt skinka, tärnas
1 msk  margarin

Äggstanning
3 st  ägg
2,5 dl  mjölk
1,2 tsk  salt
1 krm  peppar
1 dl  riven ost

 

 

 

Tillagning

Koka makaronerna. Fräs löken mjuk i matfettet. Lägg i skinkan och låt den fräsa med. Stäng av värmen på stekpannan och blanda i makaronerna och häll sedan allt i en ugnsfast form.
Vispa samman äggstanningen och häll den över. Strö den rivna osten (Styrka och sort efter behag) ovanpå.
Grädda i ugn på 200 grader, 30-40 min. Servera med sallad. 

   

 

 

Tack för mig så länge!

//

Chisan

 

 

 
 
Ingen bild

Tina

4 februari 2010 11:45

Det både lät och såg gott ut:-)...helt klart måste det provas..tack för tipset..kram
Mamma har ännu inte "fixat" med Hottentott:-) :-)

 
Ingen bild

Kristin

4 februari 2010 12:54

Hihi, väntar med spänning på fortsättningen.... =)

 
Åsa

Åsa

5 februari 2010 11:35

Hallå där. Det var länge sen du såg mej här men det ska bli ändring på det nu. Jag har "läst ikapp" sen jag var inne sist (typ i julas) och nu ska jag läsa din blogg varenda dag hädanefter. Och blogga själv också, men kanske inte varje dag, haha. Mycket kul (och mindre kul) som hänt sen i julas :) Ses ikväll!!!

http://dotse.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 8 april 2015 23:36

Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


   Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards