Direktlänk till inlägg 10 februari 2010

Middagstips!

Av Kristin - 10 februari 2010 09:26

 

Här kommer receptet jag lovat, prova det gott folk, det är hur gott som helst, riktigt smarrigt faktiskt!

  

Citronkyckling

Så vad behövs?
Det räcker till 3-6 personer, lite olika beroend på storlek på kycklingen

  • 1 stor fin kyckling
  • 1 citron
  • 3 msk smör
  • 1 buljontärning, kyckling
  • 5 dl creme fraiche
  • Grillkrydda, basilika, dragon, svartpeppar, paprika

Och så här brukar jag göra...
Värm ugnen,200 grader. Börja med att rensa och skölj ur kycklingen. Vi behöver inte ha med några inälvor idag. Tvätta citronen i ljummet vatten och stick massor med hål i den med en kniv. Smörj in citronen med 1 msk smör. Krydda kycklingen efter smak, med grillkrydda, basilika, dragon, svartpeppar, paprika och salt. Både invändigt och utvändingt. Tryck in kycklingen och stäng till rumpan.




Lägg nu kycklingen i en form som du smort med resten av smöret. Häll på några centimeter med vatten och lägg i buljontärning. Skjut in allt i den varma ugnen och vänta. Det kommer ta drygt en timme, men bry dig inte så mycket om tiden.  Saftigt och så grymt god. Du kan behöva passa kycklingen i slutet och eventuellt lägga på lite folie om den börjar bränna. Du kan också sänka till 170 grader och låta den stå inne lite längre.


Den goda citronsåsen
När kycklingen nu är klar, så plockar vi ut den, silar buljongen ner i en kastrull. Plocka ut citronen och pressa ned all citronsaft genom silen. Lägg i creme fraiche och låt allt koka upp. Smaka av med peppar och salt, eventuellt lite extra citron om du tycker det behövs. Vill du ha lite tjockr sås, ja då reder du den enkelt med maizena.


Dags att servera kycklingen
Medan såsen har kokat upp så har du delat kycklingen i ben med lår, fileer och vingar. Servera denna saftiga kyckling med såsen, blandsallad med purjolök med vinägrett, och ris. Ni kommer att älska det.


  

Lycka till

//

Chisan

   
 
caisa

caisa

10 februari 2010 11:18

Låter grymt gott! Attans att maken är citrusallergiker annars hade vi kunnat ha det i kväll ;-) Får ha det när han är ivåg någon gång. Har alla börjat matblogga!? Jag skrev själv recept på bloggen i fredags *S* Kram på dig/C

http://ekbladet.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

K:3

10 februari 2010 15:57

För satan syrran! Du skulle kanske satsa på en karriär inom handel ( Tv försäljare kanske?! ) "prova det gott folk, det är hur gott som helst, riktigt smarrigt faktiskt!" Hahah ;)
Kram! //K:3

 
Ingen bild

Persson

10 februari 2010 21:35

Haha K3, ska jag börja sälja TVapparater....
Ja Caisa, man behöver lite middagstips, det é ju skitsvårt att komma på vad man ska äta varje kväll. Fortsätt matblogga, det gillar jag!

 
caisa

caisa

11 februari 2010 23:13

hmm... Fredag i morgon ;-) Ska vi göra något med kalv? Hämtade 6 kg nystyckat i S-möllan i dag och kombinerade det med att slippa laga egen middag *S* Den som lever får se... Ja, det där med matblogg är ju inte helt fel. Kanske ska ha lite mer än bara fredagar. Lite "snabbmat" som är nyttig har jag ju faktiskt på lur :-) Vet du vad man ska göra för gott med kalv-entrecote?

http://ekbladet.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kristin

12 februari 2010 11:46

Stek till den, gör en god sås (tex svampsås), lägg köttet och såsen i en ungsform, låt vara i ugnen tills det é klart. Servera med ris och lite stekt färsk svamp.
Mycket gott!

 
caisa

caisa

12 februari 2010 12:26

Thx! Det ska vi testa ;-) Kram/C

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 8 april 2015 23:36

Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


   Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards