Alla inlägg under februari 2010

Av Kristin - 3 februari 2010 08:35

Mmm, idag känns det i armarna och ryggen kan ni tro. Jessi var på besök hos oss igår och kom på den ljusa idén att hon och jag skulle ge oss på att skotta bort snön som fallit ner på terassen. Detta för att minska risken att terassen skulle kollapsa av den tunga(!) snön. Johan körde och bowlade, lämnade oss töser ensamma med vars en skyffel. Vi klädde på oss och begav oss ut för att skotta i ovädret. Små, små flingor föll frenetiskt ner, det virvlade från alla håll och efter bara 10 minuter kunde vi inte längre se vilken hårfärg vi hade. Håret va täckt med snö, tröjorna, luvorna, skorna, ja allt va helt enkelt täckt med snö.


Efter 1½ timme gav vi upp, då hade vi kommit halvvägs. Energin tog slut helt enkelt, vi ville bara in under filten i soffan. Med vars en handduk fick vi torka hår och kroppsdelar, nu såg det ut som vi båda stått i duschen nyligen. Trötta och lite frusna hamnade vi i soffan, slummrade till lite innan det va dax för Jessi att köra hemmåt. Men Jessi kom inte långt med sin lille bil. In kom Jessi igen och med ut fick Johan följa för att hjälpa lilla bilen loss ur snöskiten... En helt vanlig tisdagskväll denna februarimånad...


Imorse fick jag verkligen gräva ut bilen, man kunde inte se vilken färg bilen hade, så mycket snö var där på den. Suck, det va bara att leta fram borsten och börja röja. Satte mig i bilen och fick verkligen ta sats för att komma ut från tomten. Det va med nöd och näppe. Camaron hade definitivt inte tagit sig ut, det va helt rätt år att köpa Rav4...


Tänker på stackars Anette som får pulsa i snön med 13 hästar på morgonen, hoppas det går bra.

För stunden snöar det inte, men det blåser och ser inte alls lovande ut för dagen. Skåne klarar snart inte mer snö, nu får det bannemej räcka!


Kul inlägg, det handlar ju bara om snö, spännande. Men mycket mer har jag inte att rapportera för dagen. Sen sist jag skrev har det bara handlats, lagats mat... Ja förresten, igår lagade jag en supergod svampsoppa, enastående enkelt va det dessutom. Här kommer receptet om någon önskar prova.


Dagens mattipps!

Snabblagad svampsoppa


2-300g Svamp, olika sorter, gärna färsk.

1 stor gul lök

5dl Grönsaks och köttbuljong

5dl grädde

3msk champinjonkräm

Salt, peppar

Majisena

Soya

Persilja


Skär svampen och löken i lagon bitar och fräs i smör. Koka upp buljongen. Salta och peppra på svampen. Häll på buljong, grädde och champinjonkräm, låt koka upp. Tillsätt redning efter önskemål, låt koka någon minut. Färga ev soppan med soya efter tycke och smak. Tillsätt den hackade persiljan. Smaka av och njut.

Servera med en bit bröd med gott pålägg.

  



Av Kristin - 2 februari 2010 13:11

  För några månader sedan sålde jag min hästlastbil, nu kan jag se på hastnet.se att den åter är till salu, för 75.000

Jodå, så kan det gå. Hur kan en så gammal bil stiga så i värde, helt ofattbart. Sålde jag den för billigt tro...?? Synd att tjejen som köpte den inte gav bilen någon ärlig chans. Under vintern så kan jag ju förstå att det inte är någon höjdare att köra lastbil, oavsett vilken typ av lastbil...

Annonsen:

http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=182519&kid=8



Klass1 varning är utfärdat på vädret idag, hur kul känns det då? Det börjar blåsa upp, frågan é hur detta kommer sluta. Snart klarar vi inte av mer snö i skåne, vi é liksom inte vana vid detta. Med tanke på snömängden tippar jag på att snön lär ligga hela februari, kanske oxå in en bit i mars. Helskotta vad trist, när fan ska jag kunna börja rida igen??

Isen ligger på sjön, det é väl igentligen den verkligt sorgliga biten, det blir ingen fisk, varken sig på auktionen i Göteborg eller på våra tallrikar hemma. Saknar gösen, den döda, välrensade och gott tillagade gösen... Lite löst gissat är isen på ringsjön minst 25cm tjock, det kommer ta låååång tid innan fisket är igång igen, verkligen trist...


Calle har åter flyttat in i ordinarie stall, han verkar nöjd med livet, så även jag och Emelie som nu slipper mocka på två olika stället. Main åkte hem till sin ägare och lämnade så åter plats till Calle och Naomi. Känns knepigt att vara klar i stallet en halvtimme tidigare äv vad man nuförtiden varit van vid, men det känns bra att dräktiga Naomi och söte lille sällskapssjuke Calle kommit in i sina vanliga boxar.

  

Var är våren?? Jag vill ut på skogspromenader, här en bild från sensommaren 2009, hela gänget samlat, åhhh vad man längtar dit igen!

  

Johan och jag har uppenbarligen många järn i elden för tillfället. Skulle hitta en helg då vi kunde träffa svägerskan och hennes familj, det visade sig att den första lediga lördagen är den 13:e mars! 13:e MARS!! Hallå! Vad händer? Hur kunde almenackan bli så full på en gång? Snart é halva sommaren oxå uppbokad, helt makalöst. Nog för att det är väldigt roliga saker som är inbokade, men jag fattar inte hur VARJE helgdag kunde bli så fulla. Jajaj, med andra ord kommer vi få en bra februarimånad som antagligen bara kommer försvinna i ett naffs.

På schemat står bland annat:

Hemlighetsmakeri  

Göteborg Horse Show

Göteborg med Åsa och Therés

Stallsammankomst   

Kurs i stallet

Kompisträffar och massor med annat skoj däremellan...  


Kattaskrället é inte lycklig han heller, nu når snön honom till magen och därför kan han INTE gå utanför dörren. Nu används med andra ord lådan för fulla muggar. Han é inte nöjd och gnäller på oss som om det vore vårt fel att det ligger 80cm snö på altanen där han brukar gå...  


Nä, om jag skulle sluta skriva skit för en stund och göra lite nytta.


Tack för mig!


//

Chisan




Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards