Direktlänk till inlägg 17 januari 2011

Idag är det ett år sedan...

Av Kristin - 17 januari 2011 10:18

Ja idag är det exakt ett år sedan jag blev sparkad i ansiktet. Det har varit ett ganska jobbigt år om man tänker på nackens funktion. Nacken påverkar mig tidvis ganska mycket. Den har en svaghet som gör att om jag inte är försiktig så är jag tillbaka på ruta ett. Jag har frikort hos primärvården och det är jag glad för, annars hade jag varit fattig vid detta laget...


Nu ska jag börja slåss med försäkringsbolagen. Jag rekommenderas att få ett avslut, att "göra upp" med de två bolagen jag har anmält min skada till. Andra tycker att jag ska ha ärendet öppet, OM något mer händer i framtiden. Men vad gör inte det med mitt inre? Att få ett avslut känns mest lockande, att få det ur världen och inte behöva tänka mer på det. Kanske blir det så att man tänker extra på hur nacken faktiskt känns... Nä, att få ett avslut och lämna det bakom mig hade nog kännts bäst för mig själv, även om det kanske inte är smartast...


Men det största ärret av alltihopa har satt sig i själen. Det påverkar mig uppenbarligen mer än jag tidigare trott. Jag är mer försiktig vid hämtning av häst i hage, jag kan rent av tveka att gå in till en häst som stressar i hagen när det är dax att gå in. Nja, det känns inte bra. Jag vill inte bli sparkad eller skadad fler gånger. Jag lär inte ha samma tur två gånger. Nästa gång kan sparken ta ännu mer illa, min nacke klarar nog inte fler sparkar och olyckor.

Frågan är vad detta egentligen innebär. Tanken har helt klart slagit mig att jag ska sluta med hästar, att ge upp och ge efter för den rädsla jag uppenbarligen känner ibland. Jag är inte rädd för hästen i sig, men jag är så jävla rädd att nacken ska få mer stryk. Ingen kan svara på vad vad ytterliggare ett trauma för nacken kan innebära. Men ingen kan lova att jag kan bli förlamad, att mina svaga kotor och diskar går sönder.

Är hästintresset värt detta? Är det lämpligt att ha en häst som blir stressad och skärrad i hagen då hon inte kommer in bland de första? Bör en sådan häst ha en matte som mig? Varken jag eller hon blir trygg av det...

Bör jag ha en unghäst som behöver all trygghet den kan få? Jag jag stå emot, är kroppen stark nog om Sune bråkar? I vilka lägen tar jag ett steg bakåt när jag egentligen borde ta två steg frammåt och ta striden? Vad kan skapas av allt detta?


Men det första steget just nu är att erkänna min rädsla, att inse att jag har ett problem. Frågan är hur jag ska lösa det, fightas och leva med risken eller ge upp och skona nacken...?!

Nä, jag lär aldrig sluta helt med häst, men just nu känner jag att lille Calle hade räckt länge för mig...


Nåväl, nu ska jag strax bege mig till stallet, Blomsi och Tickan ska få nya dojjor idag. Hade velat åka till ridhuset, paddocken har sagt upp sig och åkern känns inte lämplig just nu. Ridhuset hägrar! Vi får väl se vad det blir...


  


Chisan




 
 
Ingen bild

me

17 januari 2011 14:40

Hmmm...Verkar som Sune hänger löst.Eller ? Mamma

 
Ingen bild

K1

17 januari 2011 17:16

Nja Mamma, jag hoppas inte att jag någonsin måste göra mig av med honom, men om han blir en bråkstake så kanske jag måste. Jag hoppas att min uppfostran och hans lynne gör att han alltid får stanna hos mig!

 
Ingen bild

me

17 januari 2011 22:45

Bråkstakar är alla ungdomar, men det brukar gå över. Hoppas Sune stannar hos "oss". Kram

 
Caisa

Caisa

18 januari 2011 11:06

Usch, jag lider verkligen med dig. Men det här med försäkringsbolaget... Jag har ju gjort ett "avslut" med mitt försäkringsbolag efter min olycka men hade en klausul att OM skador som är dokumenterade förvärras så att ytterligare utredning eller behandling föreligger så kan man "öppna upp" ärendet igen. Kolla upp med ditt/dina bolag om de har något liknande. Samtidigt som man inte vill säga att det är "bra" för det kommer nog varken din nacke eller mitt knä någonsin bli, så finns det en chans för en ersättning så länge!

Stor kram på dig//C

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 8 april 2015 23:36

Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


   Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards