Alla inlägg den 19 november 2009

Av Kristin - 19 november 2009 15:02

Lär artikeln om Pia Plym här!



Av Kristin - 19 november 2009 14:28

Vi har väl alla sprungit på sadelknutor någon gång, har ni funderat på om och vad man ska behandla dem med?

Här kommer svar på tal:


Sadelknutor

Hejsan Anette!
Jag har en unghäst med sadelknutor, ganska stora och många. Har försökt med alsolsprit och har nu gått över till örondroppar med kortison som jag blivit rekomenderad av veterinär. Givetvis håller jag det så rent jag kan och försöker lufta så mycket som möjligt. Men inget tycks hjälpa. Vad återstår att göra?
Mvh/Kajsa

Svar:

Om hästen är obesvärad (vilket de oftast är) tycker jag du skall låta
knutorna vara i fred. Ibland kan det hjälpa att injicera kortison i
knutorna, men personligen ser jag dessa hudförändringar som skönhetsfel.
Upprepade kortisoninjektioner kan resultera i förhårdning/förkalkning av knutorna och ställa till mer bekymmer än obehandlade knutor. Även om knutorna försvinner med kortisoninjektion kan nya dyka upp och man är tillbaka på ruta ett.



Av Kristin - 19 november 2009 13:44

Herregud, vart är ridsporten på väg? Doping tillåtet igen, helt ofattbart. Detta får mig osökt att tänka på min Bengan, då kunde han ju fått finnas kvar med full Buttados och sen hade det bara varit att rida och tävla på?!?!?!


Från och med den 1 januari blir dopningsklassade medel tillåtet inom ridsporten igen. Med röstsiffrorna 53-42 röstade i dag Internationella Ridsportförbundets, FEI, kongress igenom den så kallade ”progressiva listan” och därmed blir exempelvis tidigare förbjudna medlet fenylbutazon åter tillåtet vid tävling .

 

Läs hela artikeln här!

 


Av Kristin - 19 november 2009 08:40

En grå och trist dag, men jag ska se om jag inte kan liva upp med lite bilder.


Lite jobbig att glo på...

  


Prova och säg det högt, svårt kan jag meddela... Säg färgen, inte ordet!

  


Hmm, lite knepig kombination...

 


Typiskt katter tror jag...

 


Söt iaf...

  


//

Chisan

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards