Direktlänk till inlägg 23 november 2009

Behandling av mugg

Av Kristin - 23 november 2009 09:49



Hot Shot har drabbats av mugg. Han är inte den enda hästen jag haft som fått mugg.

Mugg upptäcks genom:

  • Sårskorpor i karleden
  • Värme
  • Svullnad
  • Rodnad
  • Ömhet
  • Hälta

  • Det har aldså krypit in bakterier och orsakat dessa sårområden i karleden. Om man inte behandlar detta kan det leda till svårbehandlad Lymfangit. Lymfangiten kan sedan bli kronisk och hästen kan få sk elefantben.

    Jag provade med behandling med honung, men antagligen hade muggen tagit för mycket fäste redan innan. Veterinären trodde att antibiotikan Hot Shot fick för svullnad efter sår kunde verka på muggen oxå. I vänster bakben verkade det faktiskt lite, men i höger fortsätter problemen.

    Nu har jag kikat runt lite och bestämt mig för denna produkten:

      

    Jag har aldrig provat denna innan, men jag måste ge det en chans. Den verkar bra och lätt att använda, nu é ni snälla och håller tummarna för att denna hjälper! Jag vill verkligen inte att HS ska åka på lymfangit oxå. Nu é vi igång igen och så vill jag fortsätta...


    Här ser ni HS, underbara häst! Han fick visa upp sig i lördags i det fina vädret. Tror han hade lite träningsvärk sen den gågna veckan och var därför lite trögstartad. Men efter en stund gick han verkligen bra!

    Bilden hat Åsas dotter Therese tagit, för mig helt ovetandes. Men visst är bilden riktigt bra, tagen i helt rätt ögonblick, i helt rätt steg!

    Ja, jag har tjuvat bilden utan lov, men jag kunde inte låta bli Åsa...

      

    //

    Chisan



     
     
    Ingen bild

    Caisa

    23 november 2009 14:31

    Mugg e ett piss! Tom har klarat sig förvånandsvärt bra men alla andra av mina hästar har haft det. Speciellt Flugan, fullblodet. Men jag har för mig att det enda som hjälpte på henne var att hålla rent. Jag tvättade med laktacyd och sen fick hon torka ordentligt och sen kladdade jag på REJÄLT med fet salva, antingen vaselin eller idomin. Tror att jag använde helosan ibland oxå. Kjell Björne blandade ihop en egen gojja åt mig ett år. En mirakelkur... Gamla gubbar och deras hokus-pokus. Men det funkade :-) Tyvärr kan vi inte göra något åt leran... Då får vi flytta! Antingen sahara eller Kiruna! Men inget av det lockar just nu... Och mer geggamojja blir det. Regnet det bara öser ner... Måndag... Segt... ZzzzZZZzzz.... Tjingeling/C

     
    Åsa

    Åsa

    23 november 2009 19:39

    Tänk vad saker och ting har ändrats på 25 år. Förr så fick hästarna mugg på vintern men då var mugg enbart lite skorpor i karleden, aldrig några andra problem som ömhet och hälta. Man kletade på lite klövervaselin eller möjligtvis salicylsyrevaselin och sen var det bra med det. Aldrig någonsin att mugg var något stort problem. Vad har egentligen hänt med hästhållningen, håller vi på att avla sönder våra hästar till superömtåliga varelser som inte tål nånting? I dag har ju var och varannan häst problem med allt möjligt. Det är hältor, ryggont och allt mellan himmel och jord och hästar blir utdömda och sadlar ska provas ut efter alla konstens regler. Förr la man i princip vilken sadel som helst på vilken häst som helst och det var aldrig någon som fick ryggproblem. Det är en skrämmande utveckling...

    Det har ingenting med HS att göra, men jag kom att tänka på det nu när jag läste om mugg, haha.

    Kul att du gillade bilden, det är ju en bra bild på en jättefin häst och hans supernajsa matte. Saknade dej i stallet idag :)

    http://dotse.bloggplatsen.se

     
    Ingen bild

    Tina

    24 november 2009 10:11

    Tusen tusen tack för hjälpen igår. Det kunde inte vara mer lägligt än igår...fy sören vad jag var kass..Cecilia fixade höet så min insats var typ o ta av hästkraken täcket hihi:-)
    Var allt bra med sötSune?

    Tack än en gång kram kram //Tina

     
    Ingen bild

    Kristin

    24 november 2009 11:01

    Jadu Åsa, jag kan inte annat än hålla med dig om att utvecklingen är skrämmande. Men jag tror utvecklingen är sådan genelrellt på jorden. Se på våra barn (inte mina barn eftersom jag inte har några, man får väl helt enkelt se mig som barn i detta fallet), det utvecklas allergier på kors och på tvärs. Benskörhet och cancer är allt vanligare.

    Varför blir det då såhär kan man tänka sig? Människan kanske oxå avlar sönder sig själva, haha! Nja, jag tror nog att vi helt enkelt daltar för mycket med oss själva och med våra djur. Vi ser till att det är kliniskt rent överallt, både hemma och i stallet. Förr var det jordstampade golv både i husen och i stallarna, då var det aldrig tal om allergier... Vi skapar våra problem, sen att vi kanske avlar på samma hingstar för mycket är en annan sak. Jag tror ju inte det är vidare bra att vi hela tiden använder oss av samma hingstar så mycket det går bara för att de hoppat lite extra vid några tillfällen. Nä, in med mer blandavel, in med fler utlänska hästar. Blanda raserna bättre. Se på hundarna, de håller bättre om de är en blandras än om det är en renrasig schäfer...

     
    Ingen bild

    Åsa

    24 november 2009 21:46

    Klokt talat! Tur att man har en korsningsponny, haha.

     
    Ingen bild

    Kristin

    25 november 2009 09:36

    Haha, WOW, Åsa håller med mig!

    Hihi =)

     
    Smirran

    Smirran

    25 november 2009 13:59

    Jättefin häst! :)

    http://smirran.bloggagratis.se

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av Kristin - 8 april 2015 23:36

    Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

    Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


       Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

    Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


    Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

    Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


    Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

    Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


    Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

    Presentation

    Fråga mig

    7 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
               
    1
    2 3
    4
    5 6 7 8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18 19 20
    21
    22
    23 24 25 26 27
    28
    29
    30
    <<< November 2009 >>>

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik


    Ovido - Quiz & Flashcards