Direktlänk till inlägg 24 november 2009

Advent i Höör

Av Kristin - 24 november 2009 10:07

I några år har lille Calle kört i Höörs hästtomtetåg. Det är en supermysig tradition, trots kyla och många moment så har det varit lika roligt varje gång. Förra året gick allt bra fram tills att någon jubelidiot drog av ett fyrverkeri från ett tak på torget. Alla, ja även Calle blev rädd och kallaballik utbröt bland hästarna. Ingen skadades men förtroendet för arrangörerna fick sig en regäl törn.


Idag läser jag på Ringsjöortens hemsida att tomtetåget uteblir just på grund av att säkerheten inte kan tillfredsställas.


"Ringsjöns ledning och Färs och Frosta Sparbank har försökt komma fram till en bra lösning kring arrangemanget. Tyvärr går det inte att lösa detta år."

 

Hur kan det vara möjligt att man inte kan komma överrens? Det är väldigt enkelt i mina ögon, låt bli att ställa till med ett fyrverkeri med smällare och skit. Det är väl trevligare med tomtetåget än med ett fyrverkari? Fyrverkeri kan banken ha till Nyår istället!


Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Lilla Höör borde bevara alla trevliga traditioner som får folk ut ur sina kojor. Sällan har jag skådat så mycket folk på Höörs torg än som just under julskyltningen och tomtetåget.


I år kanske jag får ta mig upp till fots istället. Kanske passa på att ta ett glas glögg och bara insupa all julstämning som går. Vet iofs inte om det blir en lika trevlig stund utan tomtetåget...


  


//

Chisan, lite lätt irriterad...


 
 
Ingen bild

Tina

24 november 2009 11:03

Helt klart synd..men jag tycker det samtidigt är bra gjort av ryttarföreningen och sätta ner en fot. Annars är det så vanligt Svenskt att inte bry sig o allt bara rullar på som vanligt. Kul att någon äntligen säger ifrån. Då får väl Höörsborna göra sin röst hörd om de vill ha tillbaka tomtetåget...bankmöget får väl skänka pengar till ryttarföreingen så de får sitt jädra ridhus någon gång. :-) Det borde iallfall vara en ursäkt som kan godtas hihi:-)

 
Ingen bild

jeanette

24 november 2009 11:10

Så synd för det är ju klart fler som uppskattar tomtetåget än något idiotiskt fyrverkeri!! Kram

 
Ingen bild

Caisa

24 november 2009 16:05

Ja elda upp pengar kan de! Men att sponsra diverse sporter i lilla Höör är det värre med. Håller med Tina! De hade kunnat ta de ca 2-3 miljonerna som de eldar upp och skickar ut som bonus till ett fåtal i ledningen (menar då Höörsfilialen) och disponerat ut de till föreningslivet i byn i stället. Inte bara hästar som blir rädda när det smäller... Hundar, katter, pensionärer och små barn tycker bättre om hästar än smällare och raketer!

 
Ingen bild

Åsa

24 november 2009 21:34

Men mina kära vänner... ni har fått det en aning om bakfoten. Det handlar inte alls om att banken inte kan garantera att man inte kommer bränna av ett fyrverkeri.

Det handlar om att man inte kan garantera säkerheten för i första hand publiken om det skulle hända något som skrämmer hästarna. Och ingen människa i hela världen kan ju garantera att det inte händer något som skrämmer hästarna. Det handlar om att man inte kan komma på en tillfredsställande lösning för att kunna garantera publikens säkerhet helt enkelt, och det är ju inte så konstigt. För att kunna göra det så skulle man behöva rejäla avspärrningar längs hela vägen där hästarna passerar, och det är ju fullständigt orimligt och ogenomförbart.

Jag tycker det är starkt av både ridklubben och kommunen att stoppa tomtetåget INNAN det händer en allvarlig olycka, vilket förra årets incident visade inte ligger så långt bort. Hästar har i ärlighetens namn inte inne i byn bland stora oskyddade folksamlingar att göra, hur mysigt och kul det än är. Så tycker jag... sorry ;)

 
Ingen bild

Kristin

24 november 2009 22:35

Åsa:
Ja, nog förstår jag att det handlar om publikens säkerhet, inte bara om fyrverkerierna. Men, risken för en olycka ökar dramatiskt med fyrverkerier. Fyrverkerier hör till nyårsfirande, inget annat.

Fast jag kan ju tycka att hästarna borde vara så pass rutinerade att det inte ska vara några problem om man ser till att publiken inte kommer så nära som de kommit hittentills. Det borde då räcka med avspärrningsband så att hästarna får mer spelrum.

Ja, det är bra att föreningen satt ner foten och tackat för sig i år. Men föreningen borde oxå ta mer ansvar för att hästarna som medverkar är mer socialt förberedda på spektaklet. Unghästar som kommer dit för träning borde inte accepteras. Inte heller hästar som inte kan stå stilla utan är ständigt nerväsa och svettas, de borde inte heller ställa upp.


Det lutar väl åt att denna traditionen är avslutad. Konstigt, det har funkat så bra ända tills fyrverkerierna förra året.

 
Ingen bild

Åsa

25 november 2009 08:01

Självklart så förstår jag att både du och de andra förstår (haha) att det handlar om publikens säkerhet, men just fyrverkerierna är inget problem i sammanhanget, det var ett misstag förra året och det hade inte upprepats om hästarna hade varit med igen (jag har läst samtliga protokoll från köpmannaträffarna i kommunen).

Kanske tur ändå att det hände som hände förra året, eftersom ingen kom till skada men att folk vaknade upp och insåg vad som faktiskt kan hända. Den dagen en häst blir skrämd och trampar ner en gammal tant eller liten unge så är det inte kul och då spelar det ju tyvärr ingen roll hur många år det har gått bra tidigare.

Förra året var ett abrupt uppvaknande för samtliga inblandade. Man kan ju som sagt inte påstå att ridklubben tidigare brytt sej så mycket om säkerheten med tanke på att det förekommit unghästar på social träning och orutinerade ryttare/ledare. Och arrangören har nog inte varit så medveten om vilken riskfaktor hästarna trots allt är, utan bara litat på ridklubben och varit trygg i att det aldrig hänt något tidigare.

Men det är precis som du säger, om hästarna (och ryttare/ledare) hade varit rutinerade och man hade satt avspärrningsband så att folk inte hade kommit så nära så hade det ju funkat på ett säkert sätt. Och vissa avspärrningar kommer göras i år, men man har valt att dra ner antal hästar till endast två ekipage från ridklubben för att minimera riskerna.

Men visst är tomtetåget ett mysigt och roligt inslag som väldigt många kommer sakna. Och jag tycker nog att Calle hade kunnat vara med, det finns ju ingen tryggare häst än han (bortsett från polishästarna då). Han kunde gå sist med några små nissar i vagnen. Med Calle i luciakortegen så hade ingen i publiken saknat de andra hästarna. Kan du inte kontakta Hilda på kommunen och höra :).

Ses ikväll (då kan vi ju slåss om saken... hahaha)

Kram

 
Ingen bild

Kristin

25 november 2009 08:59

Det måste finnas fler hästar än två som kan representera klubben. (Jag är iofs inte medlem i klubben, så jag hade väl representerat mig själv om jag fått vara med.)

Jag tycker det hela är ynkligt och allt har blivit helt tokigt efter att banken va tvungen att visa sin storhet med skitfyrverkerier. De kunde inte ens dra till med ett ordentligt spektakel när de väl va igång, mesigt. Nog för att de lärt sig en läxa, men jag kan störa mig i evigheter på att idioterna som jobbar där, eller arrangörerna ska jag så klart säga, inte tänkte längre än näsan räcker.
De har förstört en fin och bra tradition, men i år borde de få ordna upp det som det förstörde förra året. Skit i raketerna så har de råd med bra avspärrningar. Vilken skitbank, kanske dax att byta snarast!

Ja, det kan vara så dax nu. Men uppenbarligen har inte något möte kommit till stånd förräns i dagarna, i måndags antar jag. Hade de haft möte direkt efter förra årets tåg så hade de kunnat lösa problemen långt innan. 6 dagar innan det är dax så har de möte, det är löjligt. Det känns som våra insatser är noll värda från de andra åren. Man kunde ordnat detta så mycket bättre, men uppenbarligen är vi som ställer upp i tåget helt utan värde som sagt.

Så, varför ska man ställa upp för Höör om man inte får ett skit tillbaka?! Helt jävla ruttet och meningslöst.
Se tycker kommunen att det é konstigt att det är dålig uppslutning om något arrangeras, ja, det tro fan.

Man kan tycka att hästar inte hör till bland folksamlingar. Men jag, liksom många andra tyckte det va mysigt. Något man gör för stämningen och för upplevelsen på advent.
Dessutom ville många låna Calle i andra arrangemang just den dagen, men jag fick avböja för att jag skulle köra tomtetåget.
Ja, visst kan jag köra på söndag, men hur kul é det att komma där själv? Känns som ett hån, en ensam liten shettis, när vi normalt är 30 hästar... Nä, jag kommer hålla mig därifrån. Förmodligen ställer jag aldrig mer upp, som tack för gott sammarbete från klubben och bankens sida.
Nä, in med rutinerade hästar och ut med unghästarna, sätt upp staket, sen går det utmärkt att genomföra tåget.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 8 april 2015 23:36

Det har gått två hela år sen vår påg kom till vår värld. Det har varit två omtumlande och fantastiska år. Vi älskar honom så oändligt mycket! Grattis Carl Anton Hälge Wihlborg på din 2-årsdag! ...

Av Kristin - 31 mars 2015 09:49


   Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på Sune. Han är det finaste i hästväg man kan ha, men ibland, vissa dagar, ja då undrar jag fanimaj hur det funkar i hjärnkontoret på honom. Här om dagen skenade han med mig, ja på ...

Av Kristin - 17 mars 2015 09:09


Fifan säger jag bara. Ja denna helgen har varit jobbig, jag har inte varit så sjuk på 15år. Lilleman började bli hängig redan i onsdags, jag bestämde mig för att bli hemma med honom på torsdagen. Det va tur det för sen blev han allt sämre. På fredage...

Av Kristin - 10 mars 2015 13:45


Aldså jefhlar vilket fint väder vi blev välsignade med igår! Kära tider, man blir ju på så gott humör! Brorsan, hans son och våran mormor kom på besök. Vi tog givetvis tillfället i akt och gav oss ut på en långpromenad för att tanka lite energi. ...

Av Kristin - 6 mars 2015 10:09


Det som hände på dagislämningen igår satt i hårdare än vad det faktiskt brukar göra. Konstig känsla liksom. Jag hade ett snack med en av förskolelärarna om att jag gärna vill att just HON tar emot Anton när vi kommer på morgonen, även om hon tillhör ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards